Isnin, 13 Oktober 2008

Satu, Dua, Tiga... Jadi!

(gambar ini sekadar hiasan sahaja, tiada kena mengena dengan artikel di bawah)

ANDA nampak seorang yang anda berkenan, tapi tak berani bertindak lebih daripada setakat menjeling-jeling dengan ekor mata? Kemudian silap-silap, bila dia jeling balik anda tunduk belek hujung kuku macam Gurkha hilang batu cincin? Sampai bila nak jadi macam tu? Apa masalah anda sebenarnya? Kurang yakin? Gemuruh? Takut kalau didekati, orang tu tak layan. Takut kena ludah? Takut dia berpaling ke lain atau takut dia panggil kawan rakannya ramai-ramai untuk gelakkan anda? Kalau itu masalahnya, cuba atasi.

Caranya:

1) Mula-mula yakinkan diri yang dalam muka bumi bukan anda seorang ada masalah macam tu. Kekhuatiran yang anda alami sama sahaja dengan apa yang dirasai oleh orang lain. Ada orang mungkin risau dan bimbang dengan berat badannya, yang lain pula dengan ketinggian atau kerendahannya. Semua orang ada perasaan tak secure macam tu. Jadi kalau orang lain pun macam anda, apa nak takut?

2) Siapa sebenarnya yang menguasai siapa? Andakah yang berkuasa atas diri anda atau orang lain yang berkuasa ke atas anda? Siapa yang boleh menyebabkan anda rasa diri anda macam tak cantik, tak segak, tak kemas, serabut, nampak bodoh dan sebagainya? Tentu anda sendiri. Dah tau ada kuasa ke atas diri sendiri, ubahlah. Buatlah apa yang patut supaya anda nampak, atau pun jadi macam orang.

3) Cuba buat benda-benda baru sekurang-kurangnya sekali seminggu. Tujuannya nak boost up level of confident anda. Apakah benda baru yang boleh dibuat? Macam-macam. Misalnya pergilah ke tempat yang anda tak biasa pergi – pejabat menteri ke, hotel tujuh lapan bintang ke. Lepas tu cuba buat selamba di situ. Ingat, buat benda-benda baru, bukannya beli barang-barang baru.

4) Jangan terlalu fikirkan sangat tentang orang yang anda ingin dekati itu. Buat selamba je. Anggap dia cuma manusia biasa, bukannya sesiapa. Dah tu jangan tunjuk kagum sangat pada dia. Kalau dari jauh lagi dah dok buat perangai kecur air liur, payah la. Secara tak langsung anda hanya akan menyebabkan orang tu perasan, dan akibatnya dia mulalah nak ‘dajal-dajalkan’ anda.

5) Tanya balik pada diri sendiri, selama ni dah berapa ramai orang yang kena bunuh atau dihukum penjara kerana ingin mengenali seseorang dari dekat? Kalau belum ada, hah, apa nak takut, pergi jelah.

Tiada ulasan: