Sabtu, 17 Januari 2009

Tips Kereta

PERLUKAH kita memanaskan enjin kereta terlebih dahulu sebelum memulakan perjalanan dan bukankah ia akan meningkatkan penggunaan minyak?
Enjin kereta selepas 2005 tak perlu dipanaskan.

BAGAIMANAKAH mod 4WD sepenuh masa memberi kesan ke atas penggunaan minyak?
Lebih banyak komponen bergerak.

PERLUKAH saya menukar kepada gear neutral ketika berhenti di lampu isyarat atau memijak pedal brek. Tindakan manakah yang lebih menjimatkan minyak?
Tukar gear neutral jimat minyak.

ADAKAH benar bahawa kenderaan pacuan roda belakang menggunakan lebih minyak?
Keberkesanan enjin tidak beri kesan.

BOLEHKAH minyak dengan cetana yang lebih tinggi membuat enjin diesel lebih mudah dihidupkan?
Enjin diesel mudah hidup jika cetana tinggi.

BENARKAH tangki minyak tidak boleh dibiarkan hampir kosong sebelum mengisi semula?
Kereta ringan kurang guna minyak.

ADAKAH memasang pendingin udara pada tahap yang lebih tinggi akan menggunakan lebih minyak berbanding dengan memasangnya pada tahap 1? (kelajuan kipas atau suhu).
Pasang pendingin udara tahap tinggi.

PERLUKAH saya menukar kepada gear neutral sewaktu menuruni bukit?
Jangan tukar gear neutral bila turun bukit.

APAKAH yang harus saya lakukan jika kadar penggunaan minyak petrol saya terlalu tinggi?
Manfaat guna petrol berkualiti.

ADAKAH saya perlu menggunakan minyak Premium/Regular?
Pilihan minyak ikut keperluan.

APAKAH perbezaan di antara RON92, RON 95 & RON 99?
Kaitan nombor oktana, rekaan enjin.

Tiada ulasan: