Ahad, 17 Mei 2015

Sajak Hari Guru

Terima kasih cikgu
Kerana tidak pernah jemu mengajarku
Mengenal huruf, nombor dan buku
Sehingga aku menjadi maju
Terlalu banyak yang kupelajari
Baik dari tutur kata
Hinggalah tatacara mengurus diri
Bagaimana harus menyulam budi
Dan mendidik hati agar sentiasa mensyukuri
Merendah diri pada setiap yang berbudi
Mewariskan pada adik-adikku contoh yang terbaik untuk diikuti

Terima kasih cikgu
Kerana sering menasihati aku
Agar rajin belajar
Kejari cita-cita hingga ke puncak tinggi
Sehingga berjaya belajar di universiti

Terima kasih cikgu
Kerana menunjukkan jalan kehidupan
Mengenalkan aku antara kejahilan dan kemiskinan
Jangan menyombong diri
Jangan berhasad dengki
Jangan sakit-menyakiti
Jangan kecil hati bila dicaci
Jangan membangga bila diri dihormati
Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali

Terima kasih cikgu
Jasamu terlalu banyak untuk dikira
Luhur baktimu tak terungkap dek bicara
Kehebatanmu terhimpun dalam manis kata
Senyummu meraut rumpunan mesra
Yang tumpah dari selaut rasa

Cikgu,
Kini aku mengerti nilai budi dan harga sebuah diri
Dan pengorbanan sejati yang sering kali tidak difahami
Aku umpama biduk mencari tempat landai
Laksana beringin menyusur akar di tepi cindai
Bak ombak melaram rindu di birai pantai
Demikianlah aku yang masih kehausan ilmu

Dari insan bijak pandai.  

Tiada ulasan: