Selasa, 16 September 2008

Tanda-tanda anda bayi kelahiran tahun 80-an



Kita membesar dengan menonton He-man, Transformers, Thundercats, Flashman, Gaban, Kesatria Baja Hitam, Woody Woodpecker, Chipmunks, Mickey Mouse, Ninja Turtles, Miss Comet, Maero Attack.

Berus gigi waktu rehat di sekolah rendah? hmm, mesti pegang cawan warna-warni, mencangkung di tepi parit dengan kawan sekelas semua di sebelah... ingat tak, misi masuk kelas dengan list dentist appointment, pastu bunyi gigi kawan kita kena gerudi di bilik sebelah. Ada gigi yang berlubang, kena la tampal.

Ni mesti korang ingat... program minum susu di sekolah, nak galakkan budak2 masa tu minum susu. Sekotak 30 sen...

Cikgu2 kalau nak denda, mesti guna pembaris panjang warna kuning pukul tapak tangan...

Semangkuk mi sup ke, mihun sup ke, 30 sen je di kantin. Hankyu Jaya, Yaohan - shopping complex yang popular utk meluangkan masa dengan keluarga.

Masa sekolah menengah, korang mesti beli kasut skolah Bata BM Turbo atau Pallas Jazz. Ada yang suka kasut high-cut yang buatan China tu... ada yang suka stoking tebal... internet? iPad? facebook? benda apa tu? DVD? apa tu? kaset tape pernah la dgr. Tiket wayang pun 5 ringgit je.

Kita pergi kedai runcit, beli Chickerdis, Mamee, Kum Kum, O-Ya, Tora, Ding Dang yang ada mainan kat dlm, 'telur' keras warna warni, 'rokok' chewing gum, KIKI Bubble Gum. Bila dah abih exam, main Monopoly, Donkey, Happy Family dlm kelas.

Tapi bunyi loceng yang paling best, boleh beli aiskrim di luar sekolah.

Lagi satu loceng masa nak rehat, tinggalkan kerja sekolah, jom kita pergi makan.

Lagi satu yang seronok masa Pendidikan Jasmani, PJ. Main bola la, rounders la... permainan kegemaran, main guli, konda-kondi, batu seremban, penutup botol, batang aiskrim, Pepsi Cola one-two-three', 'Police & Sentry', kejar2 duduk...

Kita hilangkan dahaga dengan aiskrim 10 sen. yang tube aiskrim, ada byk2 color tu. Kalau nak makan, kena patahkan kat tengah2!lipat kertas kecik2, pastu buat lastik.

Budak2 di university sekarang, kebanyakan lahir thn 1987/88. Sekarang digelar 'remaja'. Bagi diorg, mana pernah dgr lagu 'We Are the World, We Are the Children...' lagu 'Uptown Girl' yang diorg tau, Westlife yg nyanyi.... bkn Billy Joel nyanyi...

Bagi diorang, ada satu je Jerman di dunia ni, dan ada satu je Vietnam.

1. AIDS wujud sejak diorang lahir.
2. CD pun wujud masa diorang lahir.
3. Michael Jackson dah putih masa tu.
4. Diorang percaya Spiderman dengan Incredible Hulk tu filem baru.
5. Diorang tak bleh bayangkan skrin hitam putih utk komputer.
6. Diorang tak pernah tau pun 'Atari' dengan 'Game & Watch'.
7. Diorang tak percaya pernah ada TV hitam putih... dan diorang sekarang tak reti nak switch on TV kalau takda remote control.
8. Diorang tak paham macam mana kita boleh hidup di universiti tanpa handphone...

Okey jom check kita ni dah tua ke:

1. korang paham apa yang korang baca di atas ni, dan korang mesti tersenyum
2. kebanyakan member skolah menengah kita dah kawin
3. korang mesti pelik bila tengok budak kecil main komputer, selamba je
4. kita geleng kepala bila tengok budak skolah menengah guna handphone
5. kita dah tak banyak sembang dengan member melalui telefon lagi setiap hari
6. bila jumpa member lama dari semasa ke semasa, seronok bila bersembang pasal cerita lama, cerita kelakar yang kita alami masa kecil2, nakal2 dulu...