Jumaat, 10 Oktober 2008

Pertubuhan Kerabat Raja Jembal Negeri Kelantan

MATLAMAT DAN OBJEKTIF PERTUBUHAN

1.1 Untuk mengadakan hubungan yang erat dalam kalangan anggota kerabat.
1.2 Untuk merapatkan semula ikatan kekeluargaan antara kerabat dan keluarga keturunan Raja-Raja Jembal yang datangnya dari keturunan Raja Sakti, Raja Loyor, Raja Omar atau mana-mana Raja yang berkaitan dengan Raja Jembal.
1.3 Menyemai dan menanam semangat jayadiri dan berdikari dalam kalangan ahli-ahli kerabat dan keluarga.
1.4 Untuk menubuhkan satu badan kebajikan khusus bagi ahli-ahli kerabat dan keluarga dengan tujuan membiayai kegiatan ekonomi.
1.5 Untuk mewujudkan pakatan dan kerjasama dalam sebarang kegiatan yang bermanfaat dalam kalangan ahli kerabat dan masyarakat.
1.6 Untuk mengadakan kajian dan penyelidikan untuk tujuan penulisan sejarah berkenaan kegemilangan kerajaan jembal bagi tujuan persejarahan tanahair secara amnya
1.7 Pertubuhan ini tidak akan melibatkan diri dalam sebarang kegiatan politik serta berpihak atau dipergunakan bagi tujuan politik mana-mana pihak pun.
1.8 Pertubuhan ini akan sentiasa berdiri teguh, taat setia menjunjung kasih di bawah naungan Ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Al-Sultan Kelantan Darul Naim.
1.9 Pertubuhan ini akan berdiri teguh di bawah naungan pemerintahan kerajaan yang diberikan oleh rakyat mandat memerintah.