Selasa, 7 Oktober 2008

Segelas Susu


Suatu hari, seorang budak lelaki miskin yang hidup sebagai penjual barang-barang dari pintu ke pintu kehabisan wang. Keadaannya saat itu sangat lapar. Budak lelaki tersebut memutuskan untuk meminta makanan dari rumah yang ada di kawasan perumahan itu. Akan tetapi dia kehilangan keberanian saat seorang wanita muda membuka pintu. Budak itu tak jadi meminta makanan, ia hanya berani meminta segelas air. Wanita muda tersebut melihat dan berfikir bahawa budak lelaki itu pasti lapar.

Oleh sebab itu ia membawakan segelas besar susu. Kemudian, budak lelaki tersebut minum dengan lahapnya dan bertanya, "Berapa saya harus bayar untuk segelas besar susu ini?"

Wanita itu menjawab, "Kamu tidak perlu membayar apapun, ibu bapa kami dulu mengajar untuk tidak menerima bayaran jika melakukan sesuatu kebaikan," kata wanita itu.

Sambil menghabiskan susunya, budak lelaki tersebut berkata dalam hatinya, "Dari hatiku yang terdalam, aku sangat terharu pada wanita yang baik hati ini, dia tidak sombong sekalipun kaya!"

Beberapa puluh tahun kemudian, wanita muda dahulu (kini sudah agak lanjut usianya) mengalami sakit yang sangat kronik. Klinik sudah tidak mampu lagi mengubati penyakitnya, apatah lagi saat ini dia berstatus balu seorang pekerja kereta api. Atas saranan keluarganya, si wanita ini dipindahkan ke hospital yang ada di bandar tersebut untuk rawatan. Namun, tetap tidak boleh diubati. Akhirnya dengan menjual barang-barang yang masih tinggal dan bantuan rakan-rakan, si wanita muda itu dikirim ke ibu kota kerana di sana ada doktor yang mampu mengubati penyakitnya itu.

Dr. Ali dipanggil untuk melakukan pemeriksaan. Pada saat mendengar nama kota asal wanita tersebut, terbersit seberkas pancaran aneh pada mata Dr. Ali. Segera ia bangkit mengenakan jubah doktornya dan bergegas turun menuju kamar wanita tersebut. Ia langsung mengenali wanita itu dengan sekali pandang. Dr. Ali kembali ke ruang konsultasi dan memutuskan untuk melakukan serangkaian medical check up serta terapi medis lainnya.

"Pokoknya, wanita tersebut harus sembuh," demikian obsesinya. Mulai hari itu, si wanita yang lemah itu menjadi perhatian Dr. Ali dengan kasih yang tulus. Memasuki bulan ketiga di rumah sakit tersebut ternyata wanita itu benar-benar sembuh.

Lalu, Dr. Ali meminta bahagian kewangan hospital untuk menghantar bil perubatan kepadanya. Dr. Ali melihatnya dan menuliskan sesuatu di bawah bil tersebut. Ia sangat yakin bahawa wanita ini tidak akan mampu membayar bil tersebut walaupun harus dibayar ansuran seumur hidupnya. Bisnes yang dirintis bersama almahum suami gagal kerana ditipu, demikian cerita si wanita kepada Dr. Ali beberapa waktu yang lalu. Hal ini pula yang membuat ia jatuh miskin, dengan seorang anak yang saat ini juga tidak bekerja.

Bil akhirnya sampai ke tangan si wanita yang malang itu. Dengan rasa was-was ia memberanikan diri membaca bil yang diberikan bahagian kewangan. Di sana tertera perincian biaya yang dikeluarkan selama ia menjalani rawatan. Akan tetapi ada sesuatu yang menarik perhatiannya, pada bahagian bawah bil tersebut. Ia membaca tulisan yang berbunyi “Sudah dibayar dengan segelas susu.”